This is the new book I'm reading with my research group on how to introduce the Reading Workshop and Writing Workshop method of instruction in college English classes and other levels of L1 and L2 education in Japan. We just finished reading How's It Going? and next is Chp.1 of our new book Assessing Writers. Unless I get lazy, I try to write all of my reactions in Japanese just like the other members who are all Japanese instructors and professors.
Chp. 7 "Conferring" & Chp. 8 "Linking Assessment to Instruction" Notes:
大切な点・勉強になった点
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- Chp.7はAndersonのHow's It Going?の著書に書かれたConferring・Tutoringのシステムが凝縮されており良い復習。学生と1対1で話し合う時がもっとも良くWriterとしての学生を理解し、力を評価し、的確に指導できるチャンス。そのとき学生を人間として尊重し、どんなWritingの問題に直面しているのか良く聞き、どんなことを教えるか対話の中で決定し、それに絞って指導し、その場で学生の理解を確認し、一度やってみてもらい、Follow Upする。
Andersonも書いたように、このようにやるべきことは分かっていても難しい。 - 最終章のChp.8はDesigning Units of Studyが主題で、学生全員に対して行うMini-Lessonをどう計画するかが主な内容。非常に具体的に書いていて参考になる。一つ大切なのはInstructionを入れすぎず、学生たちが授業の中で作家として自由に書き・話し合う時間を確保できるようにすること。
1)Deciding what lines of growth to focus on, p.211のチャートはすごい。Writing Assessment項目のチャートに全員の学生の名前を入れ、誰が何を今上達目標にしているかを記入。これを基にどんなMini-Lessonがより多くの学生にとってためになるかを考える。大学でもこれができるようになれないだろうか。可能だろうか?
2)Initiative、Writing Well, Processに関する様々なMini-Lesson Unitの提案が参考になる。P.202.どれも「本物」のライターを育てるのに有効な技。Academic Writingを教える中でも「Writing with Detail」 「Writing for Social Action」 「Collaborating with Other Writers」などもっと組み込みたい項目が多くなった。 - Afterword:自分のクラスのライターたちが未来の有名作家、政治家、経済学者、演出家の卵だと思って責任をもってWritingを教えよう、とAndersonは提唱している。とてもインパクトのある考え方だ。これをいつも忘れずにいたい。私のICUのクラスの学生の全員が将来英語で様々なものを書き、世界を変える可能性をもっているのだ、と思って毎回の授業やTutorialsに望みたい。
考えたこと・やってみたいこと・疑問
- →やってみたいのはConference後に学生がEメールでConferenceの内容を要約すること。もしくはWritingのProcessを記述するNoteやBlogに学生が記入し、それをお互いに確認できるようにすること。
- →学生の強み・弱み・上達目標を記入するFormを作りたい。Web上で学生と共に記入していき、共有した情報によって焦点を絞った上達をクラス全員に提供していきたい。ノートも良いが、WebでGoogle Spreadsheetsを使えば全員の情報が一箇所に集約できるかも知れない。良いツールがあれば知りたい。要検索。
- →Afterword p.228にある大切な言葉をOfficeに貼りたい。”Imagine your student roster has Abraham Lincoln, Martin Luther King, Ghandi, John Lennon, Stephen Hawking, Robert Frost (or Ryoma Sakamoto, Yukio Hatoyama, Kuwata Keisuke...)” You would do "the best assessment work of your career to ensure that what you taught them was exactly what they needed as they moved on their paths to greatness." "Even though I don't know my students' futures, I feel an awesome responsibility to them." "We are instrumental in creating our students' future's as writers." などいい言葉がたくさんありますが、私が最も好きなのは:
「Dream of Your Students' Futures as Writers」です。これをスローガンにします。
Chp. 6 Notes: Assessing Students' Writing Processes
p. 143 Don't use good/bad labels for writers. All students are somewhere on the path to becoming lifelong writers. My job is to find where they are on that path and "nudge them forward." I like this way of looking at writing instruction!
p. 148 nice chart "What I am learning about this student as a writer?" "What do I need to teach this student?" I can't seem to do this for my current college writing classes. Why not? Nice example on p.151 of how he used it with Aurora.
p.157 "Like expert chess players, who through experience come to recognize...board configurations and know instantly what their next move should be, literacy teachers become able to quickly to spot the resemblances between students and know intuitively where to take students as writers." Just need to work on that step by step.
Chp. 5 Notes: Assessing Students' Writing Processes
summary:
Anderson starts by noting that all effective lifelong writers need to develop their own individual writing process preferences. An effective writing process is defined as the "tools and strategies he uses when he's rehearsing (preparing topics/research/ideas), drafting/revising, and editing that help him write well time and time again." Most of the strategies that Anderson mentions are classic or previously mentioned in his book--all good stuff: free writing or brainstorming or reading past entries in a writers notebook to find or develop a topic, refer to several examples of mentor texts to get ideas for organizing, do research to get ideas for details to include, draft and revise at the same time, ask a peer for help in making ideas/organization/voice/details clearer, and edit by reading with a voice or asking a partner for help or using computer checkers.
p.114-117 have good charts showing how knowledge of good writing will lead to good questions to ask during the process of preparing/drafting/revising, and which will lead to certain recommended writing strategies. For example, for the point "A good writer communicates meaning," one question is "Is what I'm saying coming through in this draft? Is it changing as I write?" and strategies to help at that stage are to Re-read the whole piece or ask a partner and ask "What do you think I am saying?" Showing students how we as teachers use processes in writing is invaluable too.
The most valuable part of the chapter is the discussion of how to get to know students writing processes. Observing how they write (in class), reading their writer's notebooks and drafts and edited drafts to see what they do, and discussing their processes with them in conferences are the best way.
☆学んだこと・やってみたい事 / Take-Aways
- I want to do more discussions about students' writing processes in conferences, asking questions such as how did you (or who will you) go about revising this?
- I want to take more note of writing processes as seen in student's edited drafts -- how they mark up their drafts after getting comments from peers and instructor. How can this be do with our current system of online documents? I am guessing students copy their draft file and then start revising on the computer--that makes it hard to see what was deleted or expanded. Perhaps just include a reflection question on how the draft was improved to the final. Emphasize the need for awareness of the process.
- I want to show students more examples of what it means to revise. Currently I usually don't write essays along the same assignment guidelines and schedule as my students, but that would be very effective.
- One thing I noticed in my classes this term was that peer reviewers were giving a lot of "editing" advice at the revision stage when commenting on drafts of classmates. I need to make the recommended process clearer -- Don't start polishing until the content is more finalized. Help each other revise on a essay-wide scale.
私にはPainfulなチャプターでした。まだ完全には消化できていません。
痛かった理由は読み始めた時にはI know what good writing is - I teach this every week...
とても価値ある痛みです。
Writingのクラスを普段から教えているInstructo
What does it mean to write well? Andersonがp100のTeacher Actionで課題として出しているようにConstruct your own list of traits of good writingという事を一度じっくりやらなければいけないなと
いまでもAcademic WritingのChecklistみたいなものを学生に渡して
Voiceは特に興味深い項目です。Academic Essayの指導の中で学生のVoiceを殺すような教え方をし
Chp. 3 Notes: "Assessing Students as Initiators of Writing"
興味深かった点
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- p.54 "We need to discuss with students, both as a class and individually, the audiences with whom they can share their writing." 一番最近考えていることなので先に並べました。どんな「読者」と作品を共有できるか生徒と話し合う重要性。インターネット上には多くの読者がいるし、学内外にも機会はいろいろあるはず。教室内だけでしか共有しないことを早く卒業したい!(が思うように計画がまとまらない)
- p. 27 "Students want to write" p.28 "I have to write. But I love having written" (quoting Don Graves (1993, originally by D. Parker?) 同感です!書くの辛いですが、書き終えて他の人から共感や反応を得た時の達成感は気持ちいいものです。
- p.28 "The true test of whether Writing Workshop (or any writing class like ARW) has made a difference is not whether all of our students become professional (English) writers, but whether writing (in English) becomes a tool they use for responding to the world--to comfort, to convince, to pay tribute, to commemorate, to celebrate, and to speak out." (My parentheses) この目標はICUにおいてもっと意識しても良いのではないでしょうか。全員が英語で学術論文を書くようになる訳ではない。様々なジャンルの書き方を教え、Initiators of Writingになるようにするほうが良い気がする。もちろん、そうするとICUでの学びに必用なResearch Essayの力がそれだけ伸びないことになるが、最適なバランスは?
- p.30 "25 Purposes for writing (or speaking): Nice chart - To celebrate an important person or event, To persuade, To bear witness to an event, To show how fascinating a subject is, To let someone know how to do sth., To help create a better society, To disagree with a position, To make someone laugh, To learn something about yourself, To be understood by others, To get someone to vote for you, To teach a moral or a lesson, To complain, To recommend an action or solution, To tell what happened, To share a passion with others, To explore an idea, To imagine how your/our life could be or what it would be like to be somebody else, To make plans, To share how you feel about someone or something, To make money or solicit donations, To remember, To heal, To leave something behind you. これらの内、ICUが書いている文章はいくつあるだろうか?主な種類は青い4つぐらい。もっとあってよさそうだ。ジャンルを自由に選ぶことができれば学生は興味や情熱を感じるものに関して自分で「目的」選んで書く経験を積むことができる。Persuasive Opinionに加え、Memoir/Personal Narrative、Short Story, Poetryがあっても良さそうな気がする。
- p. 33 A writing teacher should be a COACH, not a judge. The goal is to support, not to rank.
- p. 34-37 How to assess students as initiators of writing:
1) Are they getting started smoothly,
2) are they able to set their own purpose and audience for writing,
3) are they developing good habits for developing their writing,
4) are they actively asking for help from teacher and peers,
5) are they actively seeking audiences to share their writing with,
6) are they writing outside of the required class time/tasks?
7) can they talk about why they are writing it, for who, and how they will write it
「自分から作品を書き出す力 The ability to initiate writing」を評価するためには生徒を上記の観点から見ている必用がある。Writers with initiativeを伸ばすためには観察した上で苦労しているライターをサポートし啓発する必要がある。p.50の表 -困っている生徒をどうサポートするか詳細に書いてある。Nice ideas! - p. 49~54 - それ以前に、「自分で題材やジャンルを自由に選べる」Workshop的カリキュラムを作る必要がある。テストに振り回されすぎない。
考えたこと・やってみたいこと・疑問
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- Initiators of Writingとしての力を明確に目標にしているところが新鮮。とても大切な力なのにAssessmentの項目になることが殆どない。それは教員が学生に「このジャンルをこの課題で書くように」と言い渡している限りは伸ばすことはできない。
「Research-Based Argumentative Essay」とジャンルを決めてテクニックをマスターすることは決して悪いことではないが、それ以外のジャンルを勉強する必要もあるし、自分で自由に選ぶ経験も必要。しかし、時間が限られていると一つの優先的なジャンルに絞って極める方がいいのでは?というのがICUのカリキュラムの前提。
今と違うやり方に学生がどう反応しどうライターとして成長するか見てみたい!
Chp. 2 Notes: "Getting Started, Developing an Assessment Lens"
興味深かった点
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- "Good writing teachers, have a vision of the kind of writers they hope their students will become someday...High quality assessment starts with a vision of success. Our vision is a lens through which we can look at student writers." どんな作家・書き手になって欲しいか、教員のビジョンが評価の始まり。
- Anderson's Vision: Help each student become a "lifelong writer" who initiates writing (knows that various genres of writing can DO things in the world), writes well (communicate meaning with details, structure writing, give the words a voice etc.), and has a process of writing that works for her. 生涯書き続けるライターは自分の力で「書き出す」ことができる。従来の作文指導に比べ、自分でジャンルも題も決めるワークショップ・メソッドの最大の強み。良い文章の特徴を理解し、自分にあった書き方・仕上げ方を見つけることも大切。
- In terms of the process, "each writer uses a process slightly different from others." Student writers have to discover their own process. アイデアの出し方、ドラフトの作り方、チェックの仕方、それぞれ書くプロセスは違う。様々な方法を提示し、自分のプロセスを見つけるように試行錯誤してもらう。
- Develop your own vision, and gather and record information by observing what students are doing (see in class), thinking (ask in conferences), and writing (read in their writing pieces, also read in their reflections). ビジョンを発展させるためには教員自信がライターとしての自分を見つめなおし、他のライターや教員のビジョンから学び続けなければいけない。そしてそのビジョンへ学生をどう伸ばすか、観察を通して考え、レッスンやコンファレンス実行する。
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- 自分のVisionは確立されているのか?ある程度は評価項目みたいなものを使っているが、それは「Good Academic Essay」に特化したもので、「Better Lifelong Writer」の教育にまだつながっていない部分がある。学生と「Better Lifelong Writer」に関する話し合いから始め、考え直したいと思う。特に「Has knowledge of various genres」の部分はICUではやっていないのでどうにか組み込みたい。Research Essayだけではなく、他のジャンルも含めて自分で何を書きたいのか考え、書き出し、仕上げるライターになって欲しい。英語で書くことの意味を様々な角度から感じて欲しい。と思いつつ、限られた時間で一つのジャンルに強くなってもらうことにも価値があるのでそのバランスを考えたい。
- 学生が自分なりの書くプロセスを確立できるサポートをもっとしたい。What’s your process of brainstorming, taking notes, drafting, editingなどの話し合いに価値がある気がする。Mark’s processを示し、他のやり方も示し、いろいろ試してもらい、その中で有効なものをつかみ取って欲しい。
- EssayやPortfolioの最後のSelf-AssessmentやReflectionは今後も書かせていきたい。「ライターとしての自分」を発見してもらうために不可欠。ただ、締め切りに向けては学生は振り返りを書く余裕がないので、PieceのDeadlineを設定して、それが提出されてからReflectionのDeadlineを設定したいと思う。
- 疑問・みなさんへの質問:またメーリング・リストで書きたいと思います。
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Chp. 1 Notes: "Why Assess Writers?"
興味深い点
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Assessmentの定義とは生徒を「書き手」として知り、それを次の教育に反映すること
p. xiv "Assessment is the challenging intellectual work of getting to know students as writers and using what we learn about them to help us decide what they need to learn next (in conferences and mini-lessons)."
p.2 Good writing teachers are "constantly learning about their students as writers." (a habit of mind)
書き手としての生徒を知るとはどういうことか: Know why they write and for whom, Know what they know about writing well, Learn their writing processes
p.4-5 の表はすごい 右の欄がWhat am I learning about this student as a writer? 左の欄がWhat do I need to teach this student? 自分はこのプロセスはInformallyにEssayのコメントでやっているが、Formallyにやることが重要。
p.6-9 一年生Kaylaちゃんの例を使い、Learn About the Student -> Decide What to TeachのAssessmentのCycleを描写している。
p.11の表:
縦が書くことに関する目標の一覧 これを読むだけでかなり面白い
Voice: The student includes details that reveal who she is as an individual...creates intimacy with the reader. など
横は生徒の名前一覧
もしそのライターにその目標が必用ならば+をつける、目標の達成が見られるとそれに○をたす。
考えたこと・やってみたいこと・疑問
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- まず、Assessとは「Get to know your students as writers and assess their needs」と再認識。下手するとAssess(評価)とは生徒にどれだけ問題があるかを並べることや、Gradeをつけることと間違えやすい。
- やってみたいのはAndersonのような表の作成である。一人ひとりのライターに関する知識や上達目標エリアを書いてみたい。一覧表にしてみたら確かにMini-Lessonのトピックが選びやすい。
- 疑問:大学で人数が多かったり、授業時間が少ない場合、先生のLearning about the student as a writerのプロセスを学生にどう補助してもらうが大切だと思うが、どうやれば良いか?
やはりPortfolioが頭に浮かぶ。学生がこれまで書いた作品、チェックリスト、上達したこと、難しかったこと、先生と設定した目標、今後書きたいことなどなど、学生と共同で作り上げたいものだが、どうやって?
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