2009年5月9日土曜日

people who do not belong anywhere, really belong to the world."

"...people who do not belong anywhere, really belong to the world."

As a person who does not particularly belong to any single place, I liked this quote from a Japan Times article featuring Sophia professor Matsuo.
http://search.japantimes.co.jp/mail/fl20090509a1.html

I think anyone who has lived in a different culture or two can relate to this. After living together with people from a different culture, I think we begin to realize that our most important identity is "human" more than any smaller category such as American or Japanese

I think it takes time for people to realize that they do not primarily belong to one small social or cultural category of humans, but many. For example, I consider myself having a Californian (born, raised), Seattlian (college), a Tokyo-ite (high school, now), and a Nagano-ken (most of my childhood) identity among others such as 1970s born, male, heterosexual, ex?-Christian, missionary kid (still), language instructor and researcher, Dad, husband, marathon runner, beer lover and so on.

Without doubt, all of us are multicultural; we just don't accept that fact until we feel out of place in one of the monocultures we thought we belonged to or happen to be lucky enough to feel at home in a new culture.

2009年5月6日水曜日

RW/WW Atwell Chapter 9: Valuing and Evaluating

Summary要点:
Although Atwell addresses the practical question of assigning grades, her main focus in this chapter is how evaluations can "nuture" students by helping them reflect on their learning and encouraging them to set goals to "do it better next time" (p.327). Atwell currently works in a program that does not give grades because "A student's incentive is THE WORK ITSELF" (p.321素晴らしい!). Evaluation consists of student self-assessment, teacher assessment, and a three-way conference including parents.
  • Student self-assessment is done using a end-of-term questionnaire including a mix of specific questions (how many pieces did you write?) and global questions (how have you grown as a writer? etc., p.303-12 have many question samples).
  • Teacher evaluation by Atwell is done by reviewing the student's portfolio of writings, journal, spelling/editing checklists and other evidence to see active participation in the workshop according to the guidelines.
  • Another part of teacher evaluation is measuring progress toward a set of goals that the student and Atwell set together (mostly by Atwell's listing of what she thinks are "two or three high priority goals" p.315 for the student) at the end of the previous term. Apparently Atwell writes down goals she thinks the student should pursue and the student adds one or more.
  • She never grades individual pieces of writing, and she tries to value the attempt to try something difficult or new, even if it fails (p.313).
  • The three-way evaluation conference with parents is only mentioned and not explained--it seems to be more of a showcase than an evaluation. She also seem to have a teacher-student evaluation conference, where she poses a set of evaluation questions such as "What does someone have to be in order to be a good writer?" and students need to answer them orally while she takes notes. Students need to prepare for this oral exam like evaluation conference.
My reaction 考えたこと・やってみたいこと・問いたいこと:

サマリーにあるように興味深い要点はいろいろあるが、最も自分が問いたい点は根本的なところ:

p. 301 "...I have to figure out how to put students' self-appraisals at the heart of the evaluation process." Atwellは自己評価こそ最も重要な評価として位置づけるべきと論じている。この哲学は良さそうに聞こえるが、実際にやるのは難しい。自分もまだ試行錯誤中である。

私が80~90年代に受けた学校教育に自己評価は殆どなかった。今の日本の教育界にもまだ少ない気がする。しかし、アメリカの教育記事では非常に良く目にする。評価は先生が下すものという常識から一歩離れて考えると、自己評価こそが最も大事というのは当然である。それは何故か?卒業をして学校を離れたらもう先生もテストも成績もない訳で、問題は自立してどんな仕事や学習ができるかである。勿論言いつけられた仕事をやって上司や顧客を喜ばすことは成績に似ている部分もあるからそれを上手にやるのも大事かも知れないが、どんなことでも上達するためには自分の現状を把握し、目標を立て、工夫して学習し、再度自己評価して目標を新たに立てるサイクルが必用である。それを小学校でも大学でも中心的に位置づけることは教育者の義務と言える。

ただ、教師としては教師評価の方が楽である。難しい課題やテストをやらせて、他の生徒より上手にできたり、先生の目から見て態度が良ければAやいい点数をあげればいい。どうしてわざわざ専門家でない学生に自己評価をさせるのか。最終的に成績をつけるのは先生なんだから、先生の評価だけでいいじゃないか。学生はそれを見て、「もっと頑張ろう」と思えばいいじゃないか。そもそも学生の自己評価を読むのは面倒だ。読んだ上に、またこっちもコメントを書かなきゃいけない。しかも、たいていの場合、基準や目標を設定したのは自分だから学生が書いたこと以外にこっちが言いたいことはいろいろある。基準を先生が設定したら、その基準に生徒が至ったかどうか評価するべきなのは先生ではないか?

では、どっちが中心なのか?ここ一年ほど自己評価に傾きつつあるが、まだ方針が曖昧なので、自分の中でここではっきり決めたい。

結論、意思もあまりなくロボットのように言われたことばかりをやるような学習者ではなく、自立・自律した学習者を自分は育てたいので、やはり自己評価を中心にしたい。そしてAtwellのように学生の自己評価と教師評価を上手に融合させたい。

自己評価と教師評価の理想的な融合とは


1)学生は「良いもの」の一般的な基準・目標を良く理解していて、それに向けて努力や工夫をし、自分の作品集や学習実績に対してある程度正確な自己評価をくだす。そして仲間同士の評価の交換により自己評価の中身もより豊かにする。自己評価の過程において「良いもの」の基準をより熟知するし、自分の目標もより明確に見えてくるはずである。自分がある目標に向けて行った努力がどのような実を結んだのか、その過程を意識することにもつながる。そしてそのWriting, Reading, Mathなどの分野において「自分の目標」を設定し、それについて語ることが上手になる。

2)教師は上記の自己評価を助けることが最大の役割。「良いもの」の一般的な基準を学生と共に考えるための例を示し、経験から語り、理解を深めることを助ける。そして学生の作品集や学習の実績か価値を見つけ出し(=Valuing)、励まして更なる努力や試行錯誤を促す。また、思慮深く振り返って自己評価する方法や目標設定する方法を教え、例を見せる。学びの先輩として、それからその分野の専門家として作品を話し合う中で目標設定を手伝うことも大きな助けになる。目標設定を助けるためにはその生徒のことを普段から見てできる限りメモを残すことも大切。

こうやって書き出してみると素晴らしいように思う。しかし、自分の授業に当てはめてみると完全に行うのは課題が山積みである。
  • 例えば、WritingやSpeakingのクラスで「良いもの」を共に考えるより、自分が「これが良いWriting/Speakingだ」と一方的に説明している。例を示して一緒に基準の項目リストを作るなど、まだまだ改善が必要。今のプログラムの中ではそんな時間がないという言い訳でやっていないが、やればできる。
  • 課題のDesignにおいてもまだ評価基準に「自己評価をした」「Peer評価をした」という項目が評価対象として入っていない課題がある。これも改善が必要。
  • 何が良い「自己評価」なのかという基準もまだ良く分かっていない。Atwellもかなり毎年変えているらしいが、どんな自己評価の質問が意味があるのか。
  • 2~3ヶ月だけの短い時間共に学習する場合、目標設定をして、それに対するProgressを測るのは難しい部分もある。設定だけしても、その後に何かフォローしないと意味がないが、どういうフォローアップができるのか。
  • Effort‘・Participationをどう測るのか。Portfolio, Journal, 日頃の態度、ある程度客観的にできるが、最終的には主観的なものだから教師としての自分の感を信じる必要がある。これは難しい場合もある。
ということで、このChapter 9は今の自分の授業の評価方法を問い直す良い機会となりました。少しづつNurturingでEncouragingでMeaningfulな自己評価中心の評価過程になるように頑張りま~す!

2009年5月4日月曜日

秋川でキャンプ



景色は素晴らしかったです。子供たちは川遊びに夢中になっていました。2日目のBBQも後半は雨に降られましたが、おいしかった!

2009年4月30日木曜日

Recommend "Red Dust" a film on Truth and Reconciliation in SA

This just came out in Japan, but it seems to be a 2004 production.
http://www.imdb.com/title/tt0388364/

First, I have to admit strong disappointment with the casting. Hillary Swanks's less than stellar acting as a South African born and raised character (working in NY) with with a pure American accent and her New York lawyer fashion strutting through the dusty poor ghettos are disappointing because this could have been a much more authentic production. Why didn't they cast a S.African actress?

The male lead, Chiwetel Ejiofor apparently is Nigerian. I thought his acting was compelling. But why not cast a S. African actor? I can't tell the difference, but I'm sure persons familiar with African variations of English could.

That put aside, this is a valuable film to watch if only for thinking about the meaning of the Truth and Reconciliation Commission for certain politically motivated crimes perpetrated during Apartheid times in South Africa. In this case, a police officer is being tried for torture and murder of a black detainee, and he asks for amnesty through the commission.

Apparently, only about 800 accused persons out of over 7000 were actually granted amnesty as a result of the trials by coming clean with their confessions. The conflict between the need to forgive and forget, and the need to do justice to perpetrators must have been immense.
http://en.wikipedia.org/wiki/Truth_and_Reconciliation_Commission_(South_Africa)


I think I had heard of the commission, but to see in a film how that actually plays out makes me respect the courage of the ANC leaders such as Mandela and Archbishop Tutu. It is not easy to overturn a system of human rights abuse, and then for the victors to forgive those who abused them rather than punish. For a country to move on, that seems to be the high road.

I'd like to share the powerful quote from Tutu that comes at the end of the movie:

Having looked the beast in the eye,
having asked and received forgiveness...

Let us shut the door on the past,
not to forget it,
but to allow it not to imprison us.

Archbishop Tutu

2009年4月28日火曜日

未来の大学のあるべき姿 - End the University as we know it


From the NY Times Op-Ed
http://www.nytimes.com/2009/04/27/opinion/27taylor.html?pagewanted=2&_r=1

現在のアメリカ・日本の大学の姿の問題点を良く捉えている記事です。しかし、このような未来の姿を実現することは果たして現実的か?

Columbia大宗教学教授のTaylor氏が書いている6つ改革段階を要約すると:
His Bio
1.カリキュラム改革:知識分野毎に「専攻」や「必修」がある割れたシステムを改め、学生の勉強と研究のために人材と施設がネットワーク状に提供される構造に変える。興味ある問題について幅広く・超分野的に学習できることが基本とする。

2.常設の「学部」を廃止し、時代のニーズによって7年毎に見直されるZones of Inquiryによって学習プログラムを考える。Mind, Body, Language, Waterなど

3.大学間の連携と相互補完をネットワークで実現する:例えば、全ての大学が発達したフランス語やギリシャ語の講座を提供する必要はない。他大学の学生がネットワーク的にVideoConferenceなどで講座に参加するのが当たり前にする。

4.コースの論文・卒論はテキストのベースではなくMultimedia的な研究成果のプレゼンテーションにする。(彼は書いていないが、卒論は社会に発信するために書くのを当然とすべきだと私は思う。そのためには電子的なフォーマット、そして誰でもその知識にアクセスし、要点が分かりやすいフォーマットにするのは当然だと考える。)

5.大学院は将来の「教授」を育てるために設置するのではなく、NGOなど様々な社会の分野で実用的な能力を発揮できる人材を育成できるプログラムに作り変える。

6.「Impose mandatory retirement and abolish tenure. Initially intended to protect academic freedom, tenure has resulted in institutions with little turnover and professors impervious to change.」 教授は65歳で引退させ、雇用の終身保証(Tenure)を廃止する。

My Thoughts
さて、このような将来の方向性でよいのか?
全ての大学がこうあるべきなのか、それとも一部か。
少なくとも、上記の1~5は今後10年でかなり進むと私は思う。
現在の大学を経営しているのは教授会であり、終身雇用を自分達から切ることは有り得ないので、6番はかなり難しいだろう。しかし、理事会が強引に導入するか、若い研究者や自治体が自分たちで新しい大学を起こすなら、そのような大学は出てくる気がするし、出てくるべきだと思う。

2009年4月25日土曜日

A battle of wills with my 5 year old


Michael likes to win and sometimes doesn't take losing well. Perhaps that's just the way it is with 5 year olds. I've lectured time and time again about how winning is not the point of playing games, and how big boys should know how to be good losers. He gets it, I think, but can't control himself when he is tired.

The other night I happened to win two games of "crazy eights" in a row and his reaction was to take all the cards and throw them all over the floor. He had had a long day-it was getting close to 9pm, and I guess he just wasn't in a losing mood.

I wasn't mad about his outburst; I just told him I'm sad that he acted that way, and that he needed to clean up the cards.

He refused, and I made it clear that he couldn't go to bed until he cleaned them up. He tried to force his way and get past me to go into the bedroom and I blocked the way, firmly taking him back to mess.

He cried, screamed, and threw a tantrum-almost trying to hit me, but he backed off from that (progress?). After a bit of that, I finally got him talking about it. Interestingly, his perspective on the matter was that I (Dad) should clean them up because I had made him feel bad by winning. Hmm....I don't think so. So I tried to keep explaining to him that it was his mess and he needed to clean it up, that we can't live together if we don't follow rules etc. etc.

Our stand-off continued for almost an hour! During that time I threated to put him outside, carried him back to the kitchen a few times (he's getting heavy, but I can still manage), alternated between a sweet persuasive voice and a loud harsh voice. "What's your choice going to be, to clean up and go to bed, or stay out here all night?"

Finally, after I shut the door on him and left him in the kitchen for a bit, he relented and cleaned up. It was an exhausting hour for me, but I'm happy I was able to keep to my policy of no hitting. He was really pushing the limit of my patience there. Hopefully he now knows he's not going to get away with behavior like that.