英語教育に従事して約10年、大学で英語を教えることにある程度自信というか、慣れみたいものはあるが、今外国語教育に使っているアプローチや考え方をもう一度根本から「こんなやり方でほんまにええんかぁ?」と問い直したい。そしてそのプロセスにより直感的な「教育者」としての自信だけでなく「教育研究者」としてより強い自信と自覚を備えたい。
Action Research = From Nunan (1989) Understanding the Language Classroom: A Guide for Teaching Initiated Action. Prentice Hall.
- 問題の発見 もっとこうだったらいいな、と思う点で、なるべくほぼ学生全員に共通する点
- 事前調査 簡単な質的、量的調査、アンケート、インタビューなど
- リサーチクエスチョンの設定 具体的な問題に対して実施可能な対策があり、期間内に具体的で現実的で測定可能な目標をつけられる (SMART goal=specific, measurable, attainable, realistic, time-sensitive) Example: How should my teaching method/curriculum for...be changed so that in an end of term survey 90% of students feel... and in the end of term assessment 80% of students can...
- 仮説の設定 First work through, Sano's iceberg model for finding causes underlying the performance problem. Then, upon identifying possible causes, set a hypothesis for improvement
Level 1 Performance
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Level 2 Amount or Type of Practice / Activities
Level 3 Linguistic Knowledge
Level 4 Attitude / Motivation
Level 5 Classroom Management of Instructor (not explained--seems to overlap with ) - 計画の実践 the "D" in PDCA
- 結果の検証
- 報告
- 結果の反映
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