Mini-lessons (as opposed to "maxilessons") are 5~10 minute (or sometimes longer) sessions for the workshop teacher to efficiently "introduce and highlight concepts, techniques and information that will help writers and readers grow up" using an OHP or easel in front of the whole class. It is also a chance for the whole group to interact, collaborate and make discoveries about writing and reading together. Obviously, for concepts that many students need to become familiar with, whole class mini-lessons are more efficient than individual conferences. Atwell chooses topics for mini-lessons based on her experience and observations of what students need. The topics roughly fall into four categories:
- Procedural, on how the workshop should be run: "How to use an editing checksheet" "Self-evaluation procedures at the end of each trisemester" and other basics such as schedule, folders, resources, how to do a conference or use reading journals (taught with good vs. bad role plays/examples-cool!), how to publish, how to set goals at the start of a term, "Establishing a portfolio-a collection of evidence that shows one's growth" p.157 WHAT AUTHORS DO is a nice list of the writing process:
- Literary Craft, on "What authors DO, What readers NOTICE" to help students increase their repertoire of methods: "How to revise" (show that any author cuts/adds/changes a lot!) "Titles" "Style-Don't tell, SHOW!" (p.165) "Narration (person/tense)" "Focusing" "Types of Leads" (typical, dialogue, action, reaction/thought), "Genres" (parody-cool to teach!) "The Outsiders" "Resources" (when/how to use a thesaurus, rhyming dict.)--and 7 MORE pages of literary craft topics she teaches. I want to be a student in this class.
- Conventions, what she calls "the agreements between readers and writers." It is important to remind students these are arbitrary agreements developed over time, but they are quite important for helping the reader. I like how she will present something like the difference between homonyms THEIR THERE THEY'RE and say "Now join the FUN and write two of your own (questions) (p.201)
- Reading Strategies: What "real" fast readers do is to skim, scan, skip, read what they want, abandon books sometimes. "Schema" is extremely important. IRS example p.205 Laundry example p.206. What our eyes do in reading--focus on main words in chunks-skip small words (Paris in the the Spring p.210), process from context (top-down). p.208 has a nice list of 12 Goals for Fluent Readers. p.211 Comprehension Demonstrations (Keene and Zimmerman 1997) can show students a range of mental strategies for improving our understanding of texts, talk aloud to show how readers can Ask questions, use life knowledge to connect, make predictions, decide what's important, draw inferences, raise problems, create visual images/diagrams. Knowing vocabulary for such stategies helps raise metacognitive awareness of how to read well. She also teaches skills for test reading (p.212, interesting, quite practical)
☆良かった・参考になった点
まず、Mini-Lessonというコンセプトがとても好きです。学習の中心は学生主体の活動という前提で、「ちょっと聞いて」という感じで多数の学生が必用としている役に立つ情報をさっと効率良くプレゼンする・みんなでブレストする。一度に多くの点を語り過ぎようとしない。
トピックやレッスンの内容で「いいなぁ」と思った点は上記のSummaryにかなり盛り込んだので割愛します。
最後の言葉、
p.215, Atwell concludes- In mini-lessons...."We can teach the happiest lesson of all--how the mind of the reader interacts with a text to create a good book."これはとてもいいと思いました。この点はまだまだ自分がICUの学生に伝えきれていない。
☆難しい点・疑問点
やはり最も難しいのは:
・限られた授業数で何をmini-lessonの焦点にして語るか、そして
・どう短くまとめるか
これは経験を積むしかないかと思いますが、みなさんどうでしょうか?
言いたいことはたくさんあるし、ちょっとでは説明できないことがたくさんあるような気がして、mini-lessonの最大の効果を出すにはきっと少しづつ研究していくしかないのでしょう。
☆やってみたい事
Atwellと同じように、自分も「通常、ここは毎年みんな躓く」reading, writing, speakingなどの点に気づいています。そして毎年授業で言及し、個人指導で繰り返し、評価などのコメントでも繰り返します。それでも伝わっていなかったり、他のことを説明するのに時間を使ってしまったためにその年は説明が出来なったりもします。
その解決策としてははやり効果的な自主学習教材・環境の開発が不可欠だと思います。例えば必ずやるMiniLessonをVideoに撮って残し、少し編集してOnlineで学生がいつでも自分で学習・復習できる環境を作るという手があると思います。私自身のIT能力がまだまだ足りないのでInteractiveなものを上手に作る自信はありませんが、勉強したいなと思っている点です。ICUで数人で協力して少しづつ開発ができればいいなと思っています。
今やっているのはMoodle上に毎回の授業のNotesやPowerPointを掲載するぐらいです。Mini-LessonのSelf-Study Menuみたいな感じに編集し直したいと考えていますが、まだ手がついていません。でもICUも3年目になって2回、3回と同じ授業を教えたことがあるので、そろそろ手をかけなくてはいけないと感じてます。
目標としてはこのような「語りかける」プレゼンや:
Tips for Receiving Feedback from Speeches -- powered by ExpertVillage.com
何かの方法を見せる教材が作りたいなと思います。
How to Draw a Cartoon Character Outline -- powered by ExpertVillage.com
Graves氏もいました。Atwell氏はまだInternet上にWorkshopのVideoを出していないのでしょうか、検索では当たりませんでした。
みなさんの学校ではそのようなものはありますか?
今度の春の授業ではクラスの最初に何らかの「Mini-Lesson Time」を設けたいなと思っています。資料をOnlineで閲覧可能にし、授業の後でも学生が見れるということを整備できれば、時間制限をつけてもいいかなと思います。
その他みんなと共有したい事
みなさんの書き込みを読んで考えます!とりえあずここまで。遅れてすみません!
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